Viser innlegg med etiketten Oppskrifter. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Oppskrifter. Vis alle innlegg

søndag 18. mars 2012

MYNTE OG SITRON...

...
etter dagens lille
utflukt laget jeg en enkel
frisk lemonade og satte meg i en
lun krok og nøt både sola, interiørmagasinet
og drikken...



tirsdag 6. september 2011

ETTERLYST...

...
oppskrift 
ESPRESSOKAKE MED HONNING
OG NØTTER
av Paul Løwe
...


Varm ovnen til 180 grader, rør smør og sukker
luftig. Ha i eggene og rør godt. Tilsett mel,
bakepulver og vaniljesukker - rør om. Ha i espresso
og melk og rør deigen godt sammen. Hell i en smurt
22 cm springform. Bak kaken midt i ovnen i ca. 1 time
eller til den kjennes fast - avkjøl! Sett kaken på
et fat og fordel nøttene over. Hell over
honningen og server...

- jeg pyntet litt ekstra med enkle
hortensia blomster og litt vanilje-is til

mmmm...mega gò!



mandag 5. september 2011

HELG MED KAKE...

...
fra
SWEET PAUL
...


Mmmm,
etter innkjøp av
KK og magasinet Sweet Paul
dristet jeg meg til å lage denne kaken
med espresso, nøtter og honning
Med litt vanilje-is til ble
den en suksess for både
store og små...

De små hortensia blomstene
er bare til pynt, og kan nok ikke
spises, - dessverre!



søndag 23. januar 2011

KAVRINGER..

Jeg kan
virkelig anbefale
disse kavringene. De har
mange gode og sunne ingredienser
og gjør deg god og mett...



print ut eller
skriv ned
og lykke til!


søndag 29. august 2010

EPLEBRØD MED SUKKER OG KANELTOPPING

I dag
har Sofie og
jeg plukket epler
fra treet i hagen. Det
ble en fin liten "fangst"
Planen er å bake

EPLEBRØD MED SUKKER- OG
KANELTOPPING

...som barna kan ha med seg i
barnehagen til uken


Forvarm stekeovnen til 180 grader, og smør
en 30*11 cm brødform og dryss den med mel.
Rør sammen sukker og smør til det blir luftig.
Tilsett egg og rør godt sammen. Sikt inn mel,
natron, bakepulver, kardemomme og kanel. Tilsett
en klype salt. Rør godt sammen. Tilsett epler,
valnøtter og vanilje. Fordel røren i formen.
Lag toppingen; rør sammen valnøtter, sukker
og kanel. Dryss rikelig av toppingen over røren
i formen. Stek ca.45 min til overflaten er brun
og sprø. Avkjøl kort og ta brødet forsiktig
ut av formen. Serveres lunt eller ved
romtemperatur, enten alene, eller med pisket
kremfløte eller en enkel vaniljeiskrem til.

GOD SØNDAG!

Oppskrift hentet fra boken:
MAT FOR STORE OG SMÅ
VERSAL FORLAG 2007

tirsdag 10. august 2010

BÆRTID...

Bærtid
I hager og
kratt, på trær og busker.
Utnytt de søte røde med en god

BRINGEBÆR-& SOLBÆRSLUSH


Ha bringebærene og vannet i en
blender, kjøkkenmaskin eller
smoothiemaskin, og kjør maskinen
til blandingen er jevn.

Tilsett solbærsorbeten, og kjør
deretter det hele raskt til alt
er blandet godt med bringebær-
blandingen.

Hell smoothiekreasjonen i avkjølte
glass, og server...

Enkelt, godt og veldig sunt!

Du finner flere herlige oppskrifter i boken:
Saftige smoothies-
"en uimotståelig samlig av sunne fristelser"
(SPEKTRUM forlag)

mandag 1. mars 2010

Muffins

Jeg har en syk liten gutt her hjemme i dag, som ønsket seg noe godt til lunsj. Det ble muffins med sjokoladebiter som smakte riktig godt... Jeg har aldri bakt muffins med yoghurt før, så disse kan absolutt anbefales! De fikk mer tyngde og innhold, og man blir god og mett etter et par tre stk. Putt i det du liker av nøtter, rosiner ol. Man kan sikkert prøve seg fram med grovere meltyper også. Her er oppskriften:

Til 12 personer:

100 g myk margarin
225 g sukker
2 store egg
1,5 dl yoghurt
5 ss melk
275 g mel
1 ts natron
175 g sjokoladebiter

1. Ha margarin og sukker i en bolle, og rør med en treskje til det er lett og luftig. Rør inn egg, yoghurt og melk til alt er godt blandet.

2. Sikt mel og natron sammen, og ha det i røren. Rør inn melet.

3. Rør inn sjokoladebitene, og ta blandingen i papirformene. Blandingen kan være tykkere enn vanlig muffinsrøre, men på disse er det ok! Stek muffinsene i forvarmet ovn på 190 grader i ca. 25 min.

mandag 15. februar 2010

Knekkebrød


Vil bare dele en oppskrift på fantastiske knekkebrød. Prøv de ut, og du blir rett og slett avhengig....
2 dl sammalt rug
2 dl havregryn
2 dl havrekli
2 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
2 ts salt
7 dl vann
Bland alt og la deigen svelle i 15-20 min. Smør deigen ut over tre bakebrett kledd med bakepapir.
Stekes på 180 grader, først i 5 min. Ta ut brettene og del i ruter. Stekes så i 45 min. Åpne ovnsdøra ca. hvert 10-15 min. Om knekkebrødene ikke er sprø etter steiking, kan de stå i ovnen med døra oppe - en stund, MEN slå av varmen!
Lykke til!